Helaas pindakaas...

16 december 2015 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

De dag waar we lang naar hebben uitgekeken. Vandaag is de dag van de helikopter hike op de Franz Josef Glacier. We hebben de eerste vlucht van de dag geboekt dus we moesten er erg vroeg zijn. Het weer ziet er beter uit dus we hebben goede hoop dat de hike door gaat. We checken in. Onze gids vertelt echter dat er een grote kans is dat de hike niet door gaat, omdat het weer op de gletsjer niet goed genoeg is om veilig te kunnen landen, maar omdat er nog een kans is dat hij wel door gaat moeten wel al wel onze gletsjer outfits gaan aantrekken. De jongen van de kledinguitgifte is echt zo grappig. Hij praat net zo als Crush de schildpad uit Finding Nemo. “Dude, here are your shoes” “They fit?, Sweeeeeet,” “You look cool men!”.

Als we bijna onze volledige outfit aan hebben komt onze gids aan met de mededeling dat onze hike niet door kan gaan. Het weer is te slecht. We balen hier wel echt van en we hebben geen tijd om te wachten op de volgende dag of zo, dus krijgen we ons geld volledig terug. We hebben deze excursie al een paar maanden geleden geboekt en betaald en hij was niet bepaald goedkoop waardoor we nu weer rijk zijn! Ieder nadeel heeft zijn voordeel moeten we maar denken. De gids vertelt nog dat ongeveer twee derde van de hikes niet door gaat door het weer en strengere maatregelen door het recente ongeluk.

Om toch nog een gletsjer te kunnen zie besluiten we er naar toe te wandelen. Dit is maar een wandeling van een uurtje en dan hebben we hem toch nog gezien. Het is dan niet de manier waarop we de gletsjer hadden willen ervaren maar het is wel leuk om te doen. We snappen ook waarom de meeste mensen liever de helikopter nemen…. Het is een behoorlijk stijl stuk over een pad wat niet echt een pad te noemen is. We hadden eerder moeten gaan is de conclusie. Ergens rond 1850 of zo toen kwam de gletsjer nog tot aan de parkeerplaats….

Hierna rijden we door naar Punakaiki. Hier zijn de Pancake Rocks en Blowholes. Het is vloed als we er zijn en dan gaat de zee hier echt tekeer met als resultaat dat er soms een meters hoge straal water ergens vandaan komt. Erg spectaculair om te zien.

Daarna rijden we naar onze camping. Die ligt rechtstreeks aan het strand. We zetten de camper neer. Geven hem te eten na het harde werken van vandaag (stroom erin) pakken onze stoeltjes en gaan lekker even chillen op het strand. Even genieten! Daarna aan de arbeid voor het eten. Vandaag koken we zelf namelijk. Het wordt pasta met gehaktballen. Iets creatievers konden we niet verzinnen in de kleine supermarkt waar we waren. Tijden het koken spreken we twee andere Nederlandse stelletjes beide zijn op wereldreis het ene stelletje voor één jaar en de andere voor 6 maanden. Hier worden we best jaloers van. Het smaakt heerlijk en ‘s-avonds zitten we nog even op het strand om gekke foto’s te maken en de zonsondergang te zien. Oh ja… We wilde de kiezels van onze voeten wassen in de branding van de zee. We zagen alleen een grote golf niet aankomen waardoor we tot onze knieën ineens in het water stonden met onze lange broek aan. Brrrrrrrr….