My precious…

24 december 2015 - Hahei, Nieuw-Zeeland

Dag 17 alweer! Vandaag staat Hobbiton op het programma. Om 9.30 uur hebben we de tour geboekt. En maar goed ook, want bij aankomst zien we al dat alle tours voor de dag vol geboekt zijn. We worden met een bus naar de filmset gebracht. De weg waarover we rijden is speciaal door het leger aangelegd om de movieset toegankelijk te maken. De filmlocatie moest geheim blijven, maar de buurtbewoners vroegen zich toch wel af waarom het leger temidden van de Alexander Farm een weg aan het aanleggen was. Ze werden wijsgemaakt dat het leger een oefening aan het doen was. Maar al snel werd (’s avonds in de kroeg…) bekend dat The Lord of the Rings hier gefilmd zou worden. Je kan je voorstellen dat dat een hele happening was voor het kleine dorpje. Het ging zelfs zo ver dat boven Matamata een ‘no flight zone’ ingesteld werd.

Dan arriveren we op de set en wanen we ons echt in The Shire. De details die gemaakt zijn in het dorpje zijn ongelofelijk. Er loopt zelfs een echte hobbit mee in onze tour… o nee dat is Daniel… ! Maar hij zou hier niet misstaan. De hobbitholes zijn in diverse maten gebouwd. Dit zodat de ene acteur (zoals Gandalf) gigantisch zou lijken bij de kleine deurtjes en de andere acteur (zoals Frodo) prima door de kleine deur zou passen. Zo zijn er meerdere varianten van de deur van bijvoorbeeld Bilbo en Sam’s huis. We horen verder tijdens de tour een aantal leuke weetjes over de films. De regisseur Peter Jackson heeft een oog voor detail. Zo heeft hij bijvoorbeeld een vrouw ingehuurd voor twee weken die iedere dag een aantal keren de was moest ophangen en afhalen om zo een natuurlijk looppad in het gras te creëren vanaf het huisje.

Er is in de Lord of the Rings een scene met een zonsondergang. Dit is eigenlijk een zonsopgang maar dan achteruit gespoeld afgespeeld. Dit omdat het licht anders niet goed viel. Als je deze scene heel goed bekijkt, schijn je een vogel achteruit te kunnen zien vliegen. Ook Peter Jackson ziet dus tóch soms wat details over het hoofd.

Aan het einde van de tour drinken we een echte hobbitdrank Gingbeer, en eten we iets in de Green Dragon, de inn. De scenes die zich in de inn afspelen, zijn echter wel in de studio opgenomen. Tevens zoals de andere binnen-scenes.

Hierna rijden we naar het centrum van Matama om inkopen te doen voor ons kerstdiner. Aangezien alle restaurantjes in de Coromandel gesloten zijn morgen. Gelukkig hier geen hysterische praktijken of megalange rijen bij de kassa. Na de boodschappen doen we een lunch Nieuw Zeeland style.. namelijk sushi! Het schijnt dat sushi hier vaker als lunch gegeten word dan als avondeten.

Vervolgens gaan we onderweg naar de Coromandel waar een prachtige camping direct aan het strand op ons ligt te wachten… Hij ligt inderdaad prachtig… maar… het regent pijpestelen. Van alle locaties deze vakantie had het hiér echt niet mogen regenen.. Het gaat ook door aan 1 stuk. We maken er maar het beste van. De pizza bij het pop-up restaurantje voor de camping smaakt in ieder geval heerlijk!

1. Gerard en Piet:
    25 december 2015
    Wat leuk om op zo'n film-set-omgeving te lopen.
    Als je "the lord of the rings" hebt gezien, is alles heel herkenbaar.
    Erg mooi allemaal.
    Groetjes G & P